Van zeefdrukken op zolder tot specialist in signing 
Banner TDJ Fidi2

De inmiddels 74-jarige creatieve, maar nog altijd in het bedrijf actieve Toon de Jong legde ruim 35 jaar geleden de basis voor het huidige TDJ Signs in Druten. Vandaag de dag leidt zoon Jeroen de Jong samen met zijn vrouw Majory het inmiddels 17-koppige bedrijf. Assurantieadviseur Bas van Welie, die namens Fidi al meer dan 10 jaar de verzekeringen voor TDJ Signs verzorgt, at deze maand jubileumtaart bij het ambitieuze echtpaar. Hij is onder de indruk van de historie van dit unieke familiebedrijf dat van zeefdrukken op zolder uitgroeide tot toonaangevend specialist in signing.

Zeepfabriek en zeefdruk

Grondlegger van TDJ Signs Toon de Jong startte zijn carrière op een zeepfabriek in Dreumel. Hij maakte alle ontwerpen voor de verpakkingen van de nog altijd onder de naam Dreumex verkochte handzeep. Hij was dol op zijn werk en deed thuis ook niets liever. Steeds meer mensen wisten hem dan ook te vinden voor het ontwerpen en drukken van stickers. Jeroen herinnert zich dat ze thuis altijd struikelden over allerhande verpakkingen. De traptreden waren vol met stickers die lagen te drogen en op zeker moment moest zelfs het raam van het huis eraan geloven om een groot object dat bestickerd moest worden naar binnen te krijgen. “Het was op dat moment te koud om het buiten te kunnen doen”, zegt Jeroen lachend. “En de levertijd moest wel gehaald worden.” Hij herinnert zich nog dat hij en zijn zus hierdoor een week lang geen tv konden kijken.

Toon de Jong Reklame

Zeefdruk was echt de passie van Toon. Bovendien was hij er heel goed in. Dit maakte dat een en ander op z’n zachts gezegd niet een beetje, maar volledig uit de hand liep. Op zeker moment moest de beslissing genomen worden om te stoppen met zeefdrukken op zolder of de stap te zetten om voor zichzelf te beginnen. Die keus was snel gemaakt en vanuit huis in Druten werd gestart met Toon de Jong Reklame. Vanzelfsprekend werd de hele familie ingeschakeld om aan de orderportefeuille tegemoet te kunnen komen en het huis werd al snel te klein. In 1990 werd een oude schuur in Puiflijk als bedrijfspand ingericht, waarmee de officiële start van Toon de Jong Reklame een feit was.

Liever werken dan school

Na drie jaar hard werken door de hele familie, werd de schuur in Puiflijk te klein. In 1993 verhuisde het bedrijf naar een nieuwbouwpand op het industrieterrein in Druten. Op dat moment kwam Jeroen in dienst bij zijn vader. Hij was toen 16 en pakte van alles mee aan. Hij deed dat naast een opleiding op het grafisch lyceum op basis van vier dagen in de week werken en een dag in de week naar school. “Maar in de praktijk was het bijna altijd vijf dagen werken en niet naar school”, biecht Jeroen op. “Het was altijd te druk op het bedrijf en dan was een extra paar handjes meer dan welkom. Mijn belangrijkste taak was toen gewoon hard meewerken. En dat deed ik maar wat graag. Alles liever dan naar school!”

Groeiende passie

Toen Jeroen een paar jaar ouder werd, kreeg hij steeds meer passie voor het bedrijf van zijn ouders. “Met z’n drieën werd keihard gewerkt”, mijmert Jeroen. “Pa was het creatieve brein en de ambachtsman als het om zeefdrukken gaat. Ma deed de administratie, het secretariaat en de telefoon. Voor mij was iedere dag anders. Het werk was adhoc, je moest snel schakelen, er was regelmatig hectiek en juist daar zag ik de uitdaging. Ik wilde meer maken, meer uitvoeren, maar vooral meer realiseren”, vertelt Jeroen gepassioneerd. De orderportefeuille groeide en toen er twee grote orders binnengehaald werden, was versterking nodig om aan de levertijd te kunnen voldoen. Dat was het moment dat Majory het bedrijf voor het eerst binnen kwam. 

“Mijn taak was legpatronen vouwen en tasjes bedrukken,” herinnert zij zich.“Ik kende Jeroen van de MAVO. Vond hem altijd wel leuk. Maar hij was toen 17 en ik was bijna 20! Voor mij dus echt veel te jong”, zegt ze lachend. Zij vertrok na de succesvolle uitlevering van de twee grote orders dan ook weer en ging fulltime bij een uitzendbureau aan de slag. Op dat moment had ze geen idee dat zij ooit mede-eigenaar van het bedrijf zou zijn.

Administratieve verleiding

Kort nadat Majory was vertrokken namen de bestellingen een grote vlucht. Er kwamen een aantal vaste krachten bij en uitzendkrachten op regelmatige basis waren meer regel dan uitzondering. Ook de administratie werd meer en meer en Majory werd gevraagd om een paar dagen bij te springen. Ma de Jong had al snel in de gaten dat het administratieve werk haar heel vlot afging. Majory: “Inmiddels weet ik dat het eigenlijk niet echt haar ding is en dat ze me heel bewust heeft verleid door steeds te benoemen dat ik veel beter in de administratie was dan zij. Ik moet achteraf ook wel toegeven dat het in het kader van de automatisering en de groei van het bedrijf wel slim is geweest. Bovendien was de vonk tussen Jeroen en mij overgeslagen. We zijn inmiddels 30 jaar samen, waarvan 25 jaar getrouwd en hebben twee kinderen!”

Overname met visie

In 2004 namen Jeroen en Majory, toen 27 en 29, het bedrijf over van de ouders van Jeroen. Jeroen: “Pa is een echte ambachtsman. Hij wil mooie dingen maken en werkt hard.

Onze visie was dat we, door een strakkere planning en door gebruik te maken van nieuwe technieken, onze productiviteit zouden kunnen verhogen. Zo vervingen wij zeefdruk steeds meer door printers en maakten we meer gebruik van nieuwe machines.

Dat gaf een kentering in de verhouding van ons werk. Er ontstond meer ruimte voor reclame en minder voor zeefdruk. We maken op dit moment, net als pa, nog steeds mooie dingen, maar we doen dit nu efficiënter en commerciëler. Als we deze switch niet hadden gedaan, zouden we geen bestaansrecht meer hebben in deze tijd.”

Dat ze absoluut bestaansrecht hebben blijkt wel, want ze groeiden in 2014, zelfs na een aanbouw in 2007 alweer uit hun jasje. De grootste groei van het bedrijf heeft plaatsgevonden na hun intrek in het huidige pand aan de Westerhout 8 in Druten. Daar zijn inmiddels 17 echte specialisten werkzaam, die een modern machinepark tot hun beschikking hebben om zo’n 3.000+ klanten te bedienen.

Helikopterview

Jeroen is trots op wat ze allemaal met het team bereikt hebben. Ondanks ups en downs, zijn ze altijd blijven gaan en erin blijven geloven. Hij vindt het geweldig dat grote, bekende bedrijven ook vertrouwen in TDJ Signs hebben.
Op dit moment is er geen behoefte om het groter te laten worden. Jeroen en Majory willen het bedrijf vooral goed op de rit zetten. Het structureel en procesmatig zodanig te verbeteren dat het voor hen nog beter te managen is.

“Ik ben afstand aan het nemen van de dagelijkse hectiek”, aldus Jeroen. Door deze helikopterview, krijg ik een duidelijker inzicht in het bedrijf en zie ik helderder waar aandacht aan gegeven moet worden en in welke vorm. Zo hebben we inmiddels versterking op HR gebied, is de urenregistratie gedigitaliseerd, werkt iedereen met een eigen tablet t.b.v. de geautomatiseerde orderprocedure en wordt er een online klantenportaal opgezet.” Jeroen houdt wel contact met klanten. De uitdagingen van een klant uitwerken geeft hem nog altijd veel voldoening.

Toekomstplannen

Dochter Karlijn en zoon Teun helpen natuurlijk weleens in het bedrijf, maar zijn nog te jong om iets over een toekomst in het bedrijf te kunnen zeggen. Jeroen spoort ze vooralsnog vooral aan om ergens anders te gaan werken en goed overal rond te kijken. “Ze mogen van mij van iemand anders leren dat ze aan de gang moeten blijven en op tijd moeten komen. Als dat werkt dan kunnen ze eens bij ons aankloppen.”

Voorlopig start Jeroen elke dag rond kwart voor 7 het bedrijf nog op met zijn vader. Onder het genot van een kop koffie spreken ze door wat er op de planning staat. Toon werkt vijf dagen in de week binnen het bedrijf en kan die nog steeds met zijn passie zeefdruk vullen. Ook ma de Jong, inmiddels 73, is drie dagen in de week actief binnen het bedrijf. Ze houdt alles schoon en verricht allerhande voorkomende werkzaamheden. Ze zijn beiden ontzettend trots op wat Jeroen en Majory van TDJ Signs hebben gemaakt.

Toch denkt Jeroen niet dat hij, net als zijn vader en moeder, tot dik in de zeventig actief blijft in het bedrijf. Hij zou meer tijd willen nemen om samen met Majory eens wat andere dingen te gaan doen. En dat spreekt Majory ook wel aan.

Fidi Advies gunt ze dit vanzelfsprekend van harte en sluit het gesprek af met een hartelijke felicitatie met het 35-jarig jubileum van het bedrijf. Het blijft bijzonder dat zeefdrukken op zolder als liefhebberij kan leiden tot totaalspecialist in signing. Dat is iets om trots op te zijn!